مشخصات پژوهش

صفحه نخست /اثر عصاره آبی قارچ Inocutis ...
عنوان اثر عصاره آبی قارچ Inocutis levis بر هیستوپاتولوژی کبد و هیپرتریگلیسریدمی موش های صحرایی نر نژاد ویستار تغذیه شده با محلول ساکارز
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها I. levis، التهاب، کبد، محلول ساکارز
چکیده مقدمه: رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات های ساده می تواند چاقی و سندرم متابولیک را القا کند. هدف: در این مطالعه اثر عصاره آبی قارچ Inocutis levis بر سطوح لیپیدهای سرمی و بافت کبد در موش های تغذیه شده با ساکارز مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: 32 موش نر نژاد ویستار به 4 گروه تقسیم شدند :1- گروه کنترل، 2- گروهی که با محلول ساکارز به مدت 12 هفته تغذیه شد و 3 و 4- گروه های تیمار که غلظت های 50 و 150 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن عصاره آبی I. levis به مدت 2 هفته همراه با محلول ساکارز دریافت کردند. بعد از 12 هفته لیپیدهای سرم خون و آنزیم های کبدی و بافت کبد ارزیابی شدند. مقاطع بافت کبد با رنگ هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شدند. نتایج: نتایج نشان دادند که رژیم غذایی غنی از ساکارز تری گلیسرید و آنزیم های کبدی را افزایش داد و سبب القاء التهاب خفیفی در بافت کبد در مقایسه با گروه کنترل شد )001/0P<). همچنین در موش هایی که با عصاره آبی I. levis تیمار شدند، سطوح تری گلیسرید در سرم خون کاهش یافتند و سطح آنزیم کبدی Aspartate aminotranseferase (AST) نیز کاهش یافت (001/0P< و 01/0P<). علاوه بر این، عصاره آبی I. levis نفوذ لکوسیت ها در بافت کبد را کاهش دادند. نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که عصاره آبی قارچ I. levis پتانسیل کنترل هیپرتری گلیسریدمی داشته و به نظر می رسد التهاب بافت کبد را کاهش می دهد.
پژوهشگران علی رضا صفرزاده (نفر چهارم)، معصومه قبادنژاد (نفر سوم)، فرشته میر محمدرضایی (نفر دوم)، زهرا احسانی فرد (نفر اول)