مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی پلی مورفیسم ژن DISC1 ...
عنوان بررسی پلی مورفیسم ژن DISC1 دخیل در تکامل قشر مخ و توسعه شبکه عصبی بیماران اسکیزوفرنی: اولین مطالعه بر روی یک جمعیت ایرانی
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها اسکیزوفرنی، پلی مورفسیم، ژن DISC1 ،Nested allele specific PCR
چکیده زمینه و هدف:اسکیزوفرنی یک بیماری شایع روانی با وراثت بالا و فنوتیپ متغیر است و 1 DISCنقش مهمی را در توسعه قشر مخ ایفا می­کند. پلی­مورفیسم در این ژن با مدل های بیولوژیکی عصبی اسکیزوفرنی که کمبود قشر مغز در پاتوفیزیولوژی آن دخیل است ارتباط دارد. این پژوهش با هدف تشخیص پلی­ مورفیسم2738864 rs، در ژن 1 DISCدر مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی و مقایسه آن با افراد سالم انجام شد. روش کار:این پژوهش برای اولین بار در ایران بر روی 300 فرد مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی که بر اساس روش DSM-IVانتخاب گردیدند و 300 فرد سالم صورت گرفت. در این مطالعه از پرسش نامه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای بررسی این پلی­مورفیسم از تکنیک Nested allele specific PCRاستفاده گردید و برای تایید و صحت پژوهش انجام گرفته 50 عدد از نمونه ها توالی­ یابی شده و نتایج با توالی های ژنی موجود در بانک ژن هم تراز گردید و جواب نهایی با استفاده از نرم افزارSPSS ver.22و SNP Analyzerمورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها:بررسی پلی­ مورفیسم2738864 rsدر جمعیت موردبررسی در ایران نشان داد که این پلی­ مورفیسم با اسکیزوفرنی ارتباط دارد و یافته های Allele Frequency=0.629 C /0.371 T، p = 0.0000، Chi-square=46.385 به دست آمد. نتیجه گیری:یافته های این تحقیق نشان داد که این پلی­ مورفیسم با بیماری اسکیزوفرنی در جمعیت ایرانی مرتبط است.
پژوهشگران غلامرضا بیدخوری (نفر چهارم)، جلیل فلاح مهر آبادی (نفر سوم)، اباصلت حسین زاده کلاگر (نفر دوم)، علی رضا پورطالبی (نفر اول)