مشخصات پژوهش

صفحه نخست /ارزیابی میزان کارآمدی سیستم ...
عنوان ارزیابی میزان کارآمدی سیستم میلگردگذاری مکمل در بهبود میرایی هیسترزیس دیوارهای گهوارهای مرکزگرا
نوع پژوهش پایان نامه
کلیدواژه‌ها دیوارهای گهوارهای مرکزگرا، سیستم میلگردگذاری مکمل، میرایی هیسترزیس، مدل- سازی غیرخطی، ارزیابی عملکرد لرزهای، رفتار هیسترزیس
چکیده دیوارهای گهوارهای بتن مسلح با رویکرد کاهش خرابی و حفظ قابلیت استفاده بیوقفه در سازهها به عنوان جایگزینی برای دیوارهای برشی معمولی معرفی شدهاند. عدم وقوع خرابی عمده در این دیوارها باعث میشود تا میزان انرژی مستهلکشده کاهش یابد. در این پژوهش، به منظور افزایش ظرفیت استهلاک انرژی دیوارهای گهوارهای، سیستم میلگردگذاری مکمل معرفی میشود که به دلیل طراحی خاص آن با صرف هزینهای اندک قابل تهیه، تعبیه و تعویض خواهد بود. کارآمدی سیستم میلگردگذاری مکمل و ارزیابی عملکرد لرزهای آن با انجام مطالعات عددی پارامتریک در دو بخش استاتیکی و دینامیکی غیرخطی مورد ارزیابی قرارگرفته است. در ادامه با رویکرد مطالعات جامع و کاملتری با هدف حل مسایل دیوارهای گهوارهای مرکزگرا همراه با مستهلککنندههای انرژی )دیوارهای هایبرید( به منظور استفاده در طراحی، روشی تحلیلی و کاربردی جهت پیشبینی رفتار هیسترزیس دیوارهای گهوارهای هایبرید در دو حالت حدی فشارزدایی و حالت حدی غیرخطی هندسی ارائه شده است که برنامه مرتبط با روش پیشنهادی به زبان برنامهنویسی متلب نوشته شده است. افزایش ظرفیت استهلاک انرژی و دستیابی به میرایی ویسکوز معادل تا 17.36% در مدلهای مورد مطالعه، کارآمدی سیستم میلگردگذاری مکمل در بهبود میرایی هیسترزیس این دیواها را نشان میدهد. نتایج ارزیابی عملکرد حاصل از تحلیلهای دینامیکی افزاینده نشان میدهد دیوارهای گهوارهای همراه با سیستم میلگردگذاری مکمل دارای ایمنی کافی در برابر حداکثر زلزله محتمل هستند. روش تحلیلی رفتار هیسترزیس دیوارهای هایبرید را با دقت قابل قبولی توصیف میکند.
پژوهشگران ابوذر جعفری (استاد مشاور)، فرشید جندقی علایی (استاد راهنما)، حبیب اکبرزاده بنگر (استاد راهنما)، مائده صادقی (دانشجو)