مشخصات پژوهش

صفحه نخست /بررسی مقایسه ای اثر فراکشن ...
عنوان بررسی مقایسه ای اثر فراکشن کلروفرمی جلبک قرمز بر تکثیر، چرخه سلولی و القای آپوپتوزیس در (Sargassum angostifolium L.) قهوه ای رده سلولی سرطان پستان و رده نرمال
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها سرطان پستان، آپوپتوزیس، چرخه سلولی ،Sargassum angostifolium ،Gracilaria salicornia
چکیده هدف: هدف از این مطالعه مقایسه اثرات عصاره کلروفرمی دو نوع جلبک قرمز و قهوه ای بر تکثیر، چرخه سلولی و القای آپوپتوزیس در رده سلولی سرطان پستان می باشد. کشت داده شده و در ادامه سلول ها با MRC و نرمال 5 MCF مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، ابتدا سلول های سرطانی 7 و نوع مرگ سلولی MTT غلظت های مختلفی از عصاره های کلروفرمی جلبک ها به مدت 48 ساعت تیمار شدند. درصد بقا سلول ها به روش مورد ارزیابی قرار گرفت . Prism القا شده و توقف چرخه سلولی به روش فلوسایتومتری بررسی شدند. نتایج حاصله توسط نرم افزار را به صورت یک الگوی وابسته به غلظت MCF نتایج: نتایج نشان داد که هردو جلبک قهوه ای و جلبک قرمز، تکثیر سلول های سرطانی 7 برای عصاره کلروفرمی جلبک قهوه ای برابر 88 میکروگرم بر میلی لیتر و برای جلبک قرمز برابر 107 میکروگرم IC کاهش دادند. غلظت 50 58 درصد( بود. هم چنین این / 63 درصد( نسبت به قرمز ) 33 / بر میلی لیتر بود. این مقادیر بیان گر اثرات مهاری بیش تر جلبک قهوه ای ) 31 متوقف کردند. G0/G دو عصاره به طور موثری آپوپتوزیس را القا و چرخه سلولی را در مرحله 1 نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که عصاره کلروفرمی این جلبک ها می تواند به عنوان یک مهارکننده قوی رشد برای سرطان پستان مطرح باشد.
پژوهشگران علی صالح زاده (نفر ششم به بعد)، طوبی میرزاپور (نفر پنجم)، فاطره رضایی (نفر چهارم)، ناصر جعفری (نفر سوم)، محمد شکرزاده لموکی (نفر دوم)، پردیس میرزاییان (نفر اول)