مشخصات پژوهش

صفحه نخست /مقایسه محتوای فنول، فلاونول و ...
عنوان مقایسه محتوای فنول، فلاونول و فلاونویید کل جمعیت های مختلف بارهنگ برگ پهن Plantago major L جمع آوری شده از شمال ایران
نوع پژوهش مقاله ارائه شده
کلیدواژه‌ها کموتاکسونومی ،اسپکتروفتومتر ،فلاونویید ،فلاونول ،فنول ، .L major Plantag
چکیده فنول ها، فلاونول ها و فلاونویید ها ترکیبات آنتی اکسیدانی حفاظت کننده سلول ها در برابر تنش های اکسیداتیو هستند که با به دام انداختن و مهار رادیکال های آزاد نقش مهمی را در سلامت گیاهان و جانوران ایفا می نمایند. سرده بارهنگ (Plantago ،(یکی از مهمترین سرده های خانواده Plantaginaceae است و حدودا شامل 483 گونه می باشد که اکثریت آنها یک ساله اند. این گیاهان علفی، همیشگی و پایا هستند و خصوصیات آنتی اکسیدانی بالایی دارند. در این پژوهش 22 جمعیت از گونه Plantago major از سه استان گیلان، مازندران و گلستان جمع آوری شدند و سنجش های فنول، فلاونول و فلاونویید با روش اسپکتروفتومتری روی آن ها صورت گرفت. نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین جمعیت های مختلف P. مازندران استان از نوشهر و سفید پل ،آمل های جمعیت .دارد وجود شده سنجیده های متابولیت در major که بیشترین میزان فنول، فلاونول و فلاونویید را داشتند به عنوان گیاهان دارویی با خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتر معرفی می شوند.
پژوهشگران نجمه احمدیان چاشمی (نفر چهارم)، احسان نظیفی (نفر سوم)، آرمان محمودی اطاقوری (نفر دوم)، سیده سمیرا امینی نسب (نفر اول)