مشخصات پژوهش

صفحه نخست /استفاده از پلاسمای غیر حرارتی ...
عنوان استفاده از پلاسمای غیر حرارتی فشار اتمسفری به عنوان روش جایگزین در غیر فعال سازی میکروارگانیسمهای موجود در آب زرشک
نوع پژوهش مقاله چاپ شده
کلیدواژه‌ها پلاسمای سرد فشار اتمسفری، غیر فعال سازی میکرو ارگانیسمها، آب زرشک
چکیده در این کار، به منظور جایگزینی روشی غیرحرارتی و کم هزینهتر نسبت به روش پاستوریزاسیون سنتی در صنعت غذا از پلاسمای سرد اتمسفری استفاده شد. پلاسمای نسبتا یکنواخت با استفاده از تخلیه سد دیالکتریک در هوا ایجاد شد و آب زرشک به عنوان نمونه در طی سه زمان 8 ،10 و 12 دقیقهای تحت تابش آن قرار گرفت. تاثیر پلاسمای سرد اتمسفری بر میزان رنگ، pH ،کل میکروارگانیسمها، کپک و مخمر، باکتریهای اسید لاکتیک، باکتریهای مقاوم به اسید و آسپرژیلوس نایجر اندازهگیری شد و نتایج آن با دادههای حاصل از تیمار پاستوریزاسیون گرمایی به مدت 12 دقیقه مقایسه گردید. نتایج نشان میدهد اختلاف معنی داری بین روش تابش 8 ،10 و 12 دقیقهای پلاسما با روش پاستوریزاسیون وجود ندارد، اما بین این روشها با گروه شاهد اختلاف معنی داری دیده میشود. این نتایج حاکی از آن است که با بهینه کردن دستگاه، پلاسمای سرد اتمسفری میتواند جایگزین مناسبی برای روش پاستوریزاسیون حرارتی باشد.
پژوهشگران فریده طباطبایی یزدی (نفر پنجم)، مسعود شفافی زنوزیان (نفر چهارم)، فهیمه بهروان (نفر سوم)، فرشاد صحبت زاده لنبر (نفر دوم)، سیده ندا سیادتی (نفر اول)