مشخصات پژوهش

صفحه نخست /تولید بتولین و اسید بتولینیک ...
عنوان تولید بتولین و اسید بتولینیک در ریشه موئین گیاه توس (Betula pendula Roth) و امکان افزایش آن با محرک نانوفیبر کیتوزان
نوع پژوهش ابداع، اختراع یا اکتشاف
کلیدواژه‌ها بتولین، اسید بتولینیک،ریشه موئین، Betula Litwinowii
چکیده گیاه دارویی توس Betula Pendula یکی از گونه های درختی در معرض خطر انقراض در جهان و ایران می باشد. پوست این گونه دارای دو متابولیت فعال زیستی ارزشمند بتولین و اسید بتولینیک می باشد. خاصیت ضد سرطانی، ضد HIV، درمان افسردگی، دیابت و قند خون از این دو متابولیت ثانوی گزارش شده است. به علت ممنوعیت قطع گیاه توس در ایران استخراج این دو ماده از گیاه امکان پذیر نیست. لذا استفاده از تکنیک کشت بافت گیاهی ابزاری مناسب برای تولید این دو ماده است. ریشه های موئین به علت پایداری زیاد در شرایط کشت عاری از هورمون، رشد سریع در مدت زمان کوتاه بافتی مناسب برای تولید متابولیت های ثانوی می باشند. نویسندگان مطالعه حاضر موفق شدند ریشه های موئین B. pendula حاوی دو ماده موثره بتولین و اسید بتولینیک در شرایط درون شیشه ای با استفاده از تکنیک کشت بافت تولید نمایند. افزایش میزان بتولین (44 برابر شاهد) و اسید بتولینیک (5/4 برابر شاهد) توسط محرک نانوفیبر کیتوزان از دیگر دستاوردهای این تحقیق می باشد. تولید ریشه با سرعت رشد بالا حاوی بتولین و اسید بتولینیک بیشتر از ریشه طبیعی گیاه، تحقیق را از نظر تجاری و اقتصادی مقرون به صرفه می سازد.
پژوهشگران نجمه احمدیان چاشمی (نفر چهارم)، کمال قاسم بزدی (نفر سوم)، راضیه جعفری حاجتی (نفر اول)، وحیده پیام نور (نفر دوم)