2024 : 11 : 21
Mostafa Rostami

Mostafa Rostami

Academic rank: Associate Professor
ORCID: 0009-0003-0877-2937
Education: PhD.
ScopusId: https://www.scopus.com/dashboard.uri
HIndex:
Faculty: Faculty of Arts and Architecture
Address: Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
Phone: 35342981

Research

Title
تحلیلی بر پیوند کتیبه‌نویسی نگاره‌های هفت اورنگ ابراهیم میرزا در بیان صورت و معنا
Type
Presentation
Keywords
کتیبه‌نویسی، هفت‌ اورنگ ابراهیم میرزا، بیان صورت، بیان معنا، تصویرگری
Year
2023
Researchers Mostafa Rostami ، hengameh shahgholi

Abstract

ارزش و اهمیت کتیبه‌های اسلامی در بررسی تاریخ یک دوره اهمیت بسزایی دارد. کتیبه‌ها حاوی اطلاعات مهم سیاسی، اجتماعی و مذهبی هستند و از این‌رو می‌توان سیر تحولات سیاسی، اجتماعی و شعائر مذهبی را در روند کتیبه‌نگاری در هنرهای مختلف مانند معماری، خوشنوسی و بعضاً در نگارگری بررسی نمود. خوشنویسی نیز (در معنای زیبانویسی) در فرهنگ ایران از ارزش و قداست ویژه‌ای برخوردار است که این ارزش صرفاً به دلیل ایجاد فرم‌های زیبا برای حروف و کلمات نیست، بلکه این ارزش و اهمیت از آنجا ناشی می‌شود که هنرمند سعی دارد ارتباط معنایی بین فرم و متن از سویی و ذهنیت شخص هنرمند از سوی دیگر بوجود آورد. به عبارت دیگر علت اصلی ماندگاری و اهمیت خوشنویسی تلاش هنرمند جهت ایجاد رابطه‌ی ظاهر (صورت) و باطن متن (معنا) دانست. مثنوی هفت‌اورنگ سروده‌ی عبدالرحمن جامی شاعر قرن نهم برای نخستین بار در نیمه دوم قرن دهم در کتابخانه ابراهیم‌میرزا صفوی به صورت کامل تدوین و مصورسازی گردید. دارای 28 مجلس مصور با حاشیه‌هایی با تشعیر طلایی و تذهیب و سرلوح‌های آغاز و خاتمه هر مثنوی است. کتیبه‌ها در معماری اسلامی ایرانی نقش ویژه‌ای از لحاظ زیبایی‌شناسی و بصری دارد در نگاره‌های موجود در هفت‌اورنگ در بخش اعظمی از تصویرگری معماری جزء جدانشدنی و تفکیک‌ناپذیر از تصاویر است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی است برآنیم تا با بررسی کتیبه‌های موجود که قسمت اعظم در بخش معماری نگاره‌ها تصویرسازی شده‌اند به این پرسش پاسخ دهیم که «تأثیرکتیبه‌ها از لحاظ صورت و معنا در نگاره‌های هفت‌اورنگ ابراهیم میرزا چگونه است؟» که یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به اینکه این کتیبه‌ها مزین به اشعاری مربوط به تصاویر است به ایجاد رابطه هم از لحاظ صورت و هم از لحاظ معنا در دریافت هدف نگارگر از خلق اثر دارد.