Research Info

Home /ارائه مدلی از تاثیر آمیزه ...
Title ارائه مدلی از تاثیر آمیزه بازاریابی و تصویر برند بر لذت و تعهد ارتباطی هواداران دو تیم پرطرفدار تهرانی (استقلال و پرسپولیس)
Type JournalPaper
Keywords بازاریابی ورزشی، برند ورزشی، تصویر برند، لذت هواداران، مدلسازی
Abstract هدف اصلی پژوهش حاضر ارائۀ مدلی از تأثیر آمیزۀ بازاریابی و تصویر برند بر لذت و تعهد ارتباطی هواداران دو تیم پرطرفدار تهرانی بود. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از نظر هدف کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ تماشاچیان یکی از بازی های دو تیم پرطرفدار تهرانی (استقلال و پرسپولیس)­، که بلیت تهیه کرده و به ورزشگاه رفته اند، بود. برحسب تعداد سؤالات پرسشنامه (35سؤال) تعداد 350 نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. با بررسی پیشینۀ تحقیق، مدل اولیۀ تحقیق طراحی و براساس آن پرسشنامه ای ساخته شد و روایی توسط جمعی از صاحب نظران دانشگاهی و تکنیک تحلیل عاملی تأیید شد و پایایی درونی نیز از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش از آزمون های آماری مانند همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که آمیزۀ بازاریابی و تصویر برند دارای ضریب تأثیر 58/0 و 51/0 بر لذت هواداران و ضریب تأثیر 62/0 و 48/0 بر تعهد ارتباطی هواداران است. همچنین مدل دارای برازش و تناسب مناسبی بود و نشان داد که روابط تنظیم شدۀ متغیرها منطقی بوده است (91/0AGFI=، 93/0GFI=، 94/0CFI= ، 92/0NNFI=، 95/0NFI=). با توجه به نتایج حاصل از این مدل به مدیران و بازاریابان تیم ها و باشگاه های ورزشی پیشنهاد می شود خدمات خود را به نحوی ارائه کنند که در مقایسه با سایر برندها متمایز باشد و این حس و تصویر را در هواداران ایجاد کند که خدمات دریافتی فراتر از انتظارات وی بوده است.
Researchers sayed mohammad hossein razavi (Third Researcher), Masoumeh Kalateh Seifari (Second Researcher), masoud ferydoni (First Researcher)